fredag 20 september 2019

En alldeles vanlig och otroligt ovanlig dag i självhushållningens Lappland.

En del händelser från denna min 17 167de dag i tillvaron. Den är helt unik, precis som de flesta dagar här på Forsnäs Hemman i Lapplands glesbygd. Ingen dag är lika. Och då menar jag inte som att man sitter på en ny stol vid fikabordet på kontoret.
Utan här händer det grejer! Upplevelser inte många får vara med om! 😊
Efter morgonrundan till djuren så skulle jag plocka lingon nåt femtiotal meter från ytterdörren. På vägen träffade jag på en av de mest högväxta och ståtliga sarvar (manlig ren) som jag nånsin sett.

Han verkade underligt ovillig att flytta på sig, även när jag hojtade på honom. Då insåg jag att han stod och flemade (kåt-luktade) på våra brunstiga lappgetter. Jag ville ju inte ha någon kalabalik, som att han skulle riva ner vårt stängsel. Så jag vallade honom längs byavägen några hundra meter, tills han var väl utom lukthåll från våra getter. Dom var förresten otroligt intresserade av honom också. 😅
Strax efter det var det frukost och jag fick äta en passande delikatess som bara vankas två gånger per år. Vi hade nämligen styckat en sarv och nu serverades det kokta märgben. Smaskens! Jag använder en krabbgaffel för att gräva fram benmärgen. Det är också det enda som krabbgaffeln används till, för krabbor har vi ont om här i Lappland. 😜
Sen gick mitten av dagen lite i sin vanliga höstliga lunk med syltkoking och inläggningar av olika grönsaker. Men strax efter lunch blev vi varse om ett luftanfall! Av en rejält imponerande flotta! Många olika fåglar hade kommit till oss och dom var ute efter våra bärbuskar! Det var både björktrastar, koltrastar, sidensvansar och nötskrikor. Såna flockar kan plocka rent allt på bara någon timme. Så vi gick till motattack med bärplockare och stor frenesi. Vi räddade åtminstone hälften av de kvarvarande bären.😏

Och bara lite senare på eftermiddagen bjöd Lappland på årets första snöfall, och det är ymnigt! Det är osedvanligt tidigt, men vi vet att det kommer bli strålande sol och nederbördsfritt de närmaste 2-8 dagarna, så....vi håller nerverna i schack och väntar ut det här lite väl tidiga anfallet av vinter. Under tiden finns det mycket att göra inomhus, nu närmast är det dags att smälta ut en del av fettet från höstsarven och göra lite tvål! 💪
Ibland funderar jag på varför så få verkar kunna ha mod och kraft nog att lämna "ekorrhjulet". Att dom verkar så fast i en modern livsstil. Kan det vara för att dom tror att ett "enklare" liv är en tråkig tillvaro? För INGET kan vara mer fel. 💗

Inga kommentarer: