söndag 10 november 2013

Fårskalle

Lantlivets romantik är kanske lite överdriven i en del av den moderna popkulturen. Ganska långt från "Underbara Clara" känner jag mig när jag står och klyver fårskallar.
Inte desto mindre har vi här bytt till oss en liten skatt av en av våra trevliga grannar. Hjärnan från fåren (och alla djur) är en av de finaste fleromättade fetter som finns.
Vi använder dom till att garva skinn, det blir så mjukt som inget annat! I gamla tider var hjärna en av de mest uppskattade ingredienserna till fina såser. Och även om jag ännu inte ätit hjärna, så har jag ätit dess förlängning, ryggmärgen. Därför vet jag att det finns absolut inget godare än lättkokt märg.

Resten av skallarna kokade vi i värmargrytan. Kluvna som dom var så kunde hönsen lätt hacka ut alla godbitar och kalasa på, som gommen, kinderna, ögonen och tuggmusklerna som sitter uppåt tinningarna.

http://egenkombucha.blogspot.se/

Inga kommentarer: