onsdag 2 april 2014

Årets första killing

Nu har det allra roligaste perioden som djurskötare börjat. Den inleddes med första kullen kycklingar för en vecka sedan och i går fick vi en ljuvlig liten bock-killing. Det var vår fina 4-åriga get Ragna, som fått sin första killing hos oss och den första parningen mellan henne och vår bock Stark.
Det blev en ljuvlig och rätt stor bock-killing med sin mors svart-vita fläckighet och sin fars klockor. Allt gick bra och lillkillen började dia på egna, darriga ben, inom någon timme.
Filmen går att se i större format på: www.youtube.com/watch?v=kL513u5u9sg

I morse unnade sig matte lite killing-gos.

http://egenkombucha.blogspot.se/

1 kommentar:

Ingrid Melin sa...

Hej! Jag halkade in på den här sidan när jag googlade på någon som kunde spinna hundhår då jag har en del helt underbart mjukt hår från min ena tik (kooikerhondje) och blev väldigt positivt överraskad när jag såg vad för andra verksamheter ni har och bedriver. Jag drömmer själv om att ha och förvalta lantraser i framtiden, föda upp och slakta för eget bruk (mig och hundar) och till bekanta om det blir över. Jag går själv just nu första året på etologi och djurskyddsprogrammet på SLU och jag har redan fått en så mycket större förståelse för våra slaktdjur som jag aldrig hade kunnat få någon annanstans. Bland annat har jag slutat äta kött som inte kommer från t.ex. djur som era. Jag har alltså inte ätit kött på väldigt länge nu...
Ville bara skriva detta och tacka er för det underbara och uppskattade jobb ni gör och jag längtar själv så tills jag kan få göra samma jobb :) Fortsätt i precis samma anda i bloggen som ni har gjort, har lärt mig massor av det jag läst!
Med vänliga hälsningar Ingrid
www.taggadetassar.se