onsdag 2 juli 2014

Nu är den klippta bocken....långhårig igen

Förra året klippte vi vår Lappbock Stark. Han var 4 år gammal och väldigt tovig i sin långa ragg. Åren innan hade vi klippt av bara tovorna och trasslet, men lämnat större delen av hans långhåriga ragg, men förra året bestämde vi att det var dags för en total klippning. Han såg ju rätt ynklig ut efteråt, men vi hade en väldigt varm lappländsk sommar, så han verkade också väldigt bekväm med "snagg".
Nu, lite mer än ett år senare, är han helt långhårig igen. När man ser sammanställningen över hans utseende från första året och framåt, så är det helt tydligt att han hade den allra vackraste och längsta raggen när han var 1,5 år gammal, alltså hans andra sommar. Redan vid brunsten i augusti det året så blev hans ragg klart kortare genom att han kissade ner den och den verkade "frätas bort". Så vackra silkeslockar som den sommaren har han aldrig fått igen, men håret brukar gå ca 10 cm ovanför backen och samma look har hade han fått tillbaks nu, ett år efter sin drastiska klippning.
Mer om klippningen och våra raggsockar kan ni läsa i detta inlägg från vår hantverksblogg från förra sommaren:  http://forsnashemmanshantverk.blogspot.se/search/label/Fr%C3%A5n%20bock%20till%20sock%20-%20riktiga%20raggsockor

http://egenkombucha.blogspot.se/

3 kommentarer:

Emma sa...

Vad fin han är Stark!
Jag tycker raggen ser fin ut nu. Det var kul att se de här bilderna som information. Jag funderade ett tag på att klippa ned hans pappa helt, när han var jättetovig och "inpinkad".
Nu ser man också så mycket mörka pigment han har i skinnet! På bilderna jag har då han var en liten bebis, är han alldeles vit med svarta ben och svart kring näsborrarna. Intressant.
Hur går det med de små vita töserna?

Forsnäs Hemman sa...

Hej igen Emma!
Visst blev han fin igen...jag är så kär i Stark, hoppas vi får ha honom i många, många år.
Vår andra bock, ungbocken Dennis ändrade också utseende radikalt under sitt första år. Titta här: http://forsnashemman.blogspot.se/2013/11/dennis-hjartar-gaajhtse.html
Och Julias döttrar är fin-fina. En av dom "Forsnäs Hemmans Voelpie" ("vän" på sydsamiska)är till salu och skulle kunna bilda ett otroligt lämpligt avelspar med en av våra bockar, en av Bedas söner, vågar jag säga årets mest foudner-nära bockkilling. =) Kan vi höra av oss. Skulle vara så kul om du kunde ta din an "vår" gamla linje av Lövåsen tillsamman med oss!!!

Emma sa...

Åh, hej!
Nu ser jag svar här.. Är inte in så ofta..
Men jag skulle just höra om de där fina vita killingarna. Jag går ju här och drömmer om Julias vita getkilling med "klockor". Kan det vara den!?
Jag har ingen hage just nu. Och ladan behöver nytt golv. Vi har ingen ladugård kvar :/
Däremot har jag hässjat lite hö och bundit lite lövkärvar, så jag känner mig på god väg att kunna börja med ett getpar igen, även om jag inte vet hur lång tid det tar innan man har en hage redo osv.
Jag har ju t.o.m. skaffat höns :D