måndag 15 juni 2015

Lycka till Agnes- Lappgets-prinsessan

Finaste älsklings-geten Agnes har fått flytta till en ny matte. Lycka till hos din nya familj, söta Agnes.
Agnes är en get med en väldigt speciell historia. Hon är resultatet av en specialkonstruerad parning som jag gjorde för 4 år sedan. Hennes mamma var en väldigt liten get och hennes pappa var också en väldigt liten Lappbock (Seittas Sture). Mamma Biejjie såldes, då dräktig med Agnes och "lilla Prinsessan" föddes i sitt nya hem i Hälsingland. Hon var redan från början en mycket nätt liten lappget. Agnes föddes sent på året, och eftersom hon gick i en frihållen flock med gruppbetäckning, så blev hon parad tidigt. Hon är ett bra exempel på hur snabb-fertila våra getter är. Hon födde sonen Dennis när hon var 8 månader och 16 dagar gammal. Hon blev alltså betäckt när hon var ca 3 månader och knappt 2 veckor. Oavsett rekommendationer för parning (ca 7 månader) så gick allt strålande och sonen Stugutjärns Dennis växte upp till en ståtlig bock som nu har två döttrar och redan ett barnbarn. Agnes har efter det fått två bock-killingar till, hos oss. Vi köpte tillbaks henne när vi fick chansen.

Och hon blev mattes lilla prinsessa. Liten och nätt och social. Hon är en helt bedårande liten get. Men nu har vi ju ett avelsprogram som gör att Agnes inte riktigt passar hos oss, då vi håller fel bockar för henne. Jag har ändå tjuvhållit på henne ett år, för det har inte gått att känslomässigt stå ut med att hon blir såld. Men så hittade jag "rätt köpare". En ljuvlig kvinna som kan detta med mjölkning, och Agnes behöver en kunnig mjölkerska, då hon bara får en killing per år, men ändå producerar mjölk för minst två. Utan tillsyn skulle hon få mastrit, men med Maud som ny matte vet jag att det kommer gå bra. Så nu har vi skilts åt, min lilla get-prinsessa och jag. Och så här i efterhand, känns det faktiskt bra, som att allt blev som det skulle.
Lycka till Agnes, föd flera söta killingar i ditt nya hem, fast nu efter tre söner så gärna en dotter!

Och charma alla, men det vet jag ju att du kommer att göra!

Inga kommentarer: