måndag 20 juni 2016

Ölandsgässens ungar på Hemmanet

Denna avelssäsong har vi haft 2 hanar och 2 honor. Vår Gåsamor 5 år, och en 3-årig hane från Gröna Hemmet i Gränna, samt en hona och en hane av egna föryngringar.
 
De 6 största gåsungarna
Äggläggningen startade något tidigare än förra året, men så hade vi också en normal vår istället för en riktig kall-vår som förra året. Unggåsen började v10, andra veckan i mars. Gam-gåsen Gåsamor lade första ägget nästintill samma dag som alltid, 23 mars. Tre av alla 24 ägg var obefruktade.
Totalt lade unggåsen 15 ägg (rekord hos oss) och lade sig att ruva 15 april. Hon fick två ”riktiga ägg”, två från kläckaren  som jag visste var obefruktade och 2 fusksägg. Hon låg platt och fint hela tiden.

En udda händelse inträffade när Unggåsen legat i ca 2 veckor. Helt plötsligt när jag tittade till henne så låg hon i det andra redet, det som Gamgåsen Gåsamor brukade lägga ägg i. Då jag var rädd för att hon lämnat sina värdefulla ägg så skyndade jag att titta till hennes gamla rede. Då visade det sig att ett av de obefruktade äggen som jag lagt under henne hade börjat ruttna och var på väg att explodera. Men det var också det enda ägg hon lämnat kvar i redet. Annars hade hon nogsamt flyttat över sina två riktiga ägg, det andra obefruktade ägget och de två fuskäggen till sitt nya rede, hela två meter bort och runt ett hörn! Man häpnar! Vilken smart och företagsam gåsdam!

Jag skyndade mig att ta bort även det andra obefruktade ägget för att inte riskera en framtida katastrof och hon ruvade nöjt vidare på sina två riktiga ägg och 2 fuskägg. Tyvärr kläcktes inte ett av de riktiga äggen, det verkar ha dött ungefär mitt igenom ruvningstiden. Men EN unge kläcktes och det är Hemmanets första helt naturruvade gås-bäbis. Mamma stolt och nöjd och matte och husse också stolta och nöjda.

Totalt kläcktes också 12 gåsungar i kläckaren. Det betyder en kläckningsgrad på 62%. Riktigt bra!
Men nu kommer nästa underliga händelse. Gamgåsen Gåsamor dog mitt i äggläggningen. Verkligen mitt i! Hon har tidigare lagt 13 ägg per år hos oss. Detta år lade hon först 8 ägg, sen gick jag och väntade. Det gick 1-2 dagar för länge tyckte jag. Jag var orolig att hon slutat lägga. Sen helt plötsligt dog hon. Hon såg ut precis som vanligt när jag gick för att mjölka getterna, och när jag var på väg tillbaks från gethuset, en kvart senare, så låg hon död mitt i öppningen till gåshuset, med huvudet hängande över tröskeln.

Man grämer sig, men det finns ju inget att göra, så jag ”processade” henne så snabbt som möjligt för att kunna smälta ut det värdefulla fetter och använda till kådsalva. När jag analyserade inälvorna såg allt normalt ut och jag noterade att hon hade 4 kommande ägg  i ledarna. Så med de 8 tidigare så insåg jag att hon skulle lagt nästan samma som tidigare år 12 st (tidigare 13 st/år) om hon fått leva. Nöjd med det i alla fall.

Sen samma kväll när jag motade in hanen så såg jag en ljus prick inne i gåshuset. Där ligger ett ägg som Gamgåsen måste klämt ur sig precis när hon dog. Det var en hel del mindre än hennes vanliga, men jag lade det i kläckaren och det resulterade i årets sista unge. Också den en bit mindre än de övriga, men vid full vigör. Så Gamgåsen lade alltså 9 ägg i år, och skulle också detta år lagt 13 ägg om hon fått leva. 

Av de 13 gåsungar som totalt kläcktes så dog en under första dygnet. En knöt sig och växte inte, men levde ett aktivt och framåt liv under mer än en månad innan den tynade så mycket att jag tog bort den. Den sista ungen som dött är den naturruvade som bodde med sin mamma Unggåsen. Mor och barn fick en egen mindre hage dit vi lade in grästuvor flera gånger om dagen så de fick beta. Men för att skydda ungen mot hanarna som är ganska ”näpsiga” och gärna springer över ungar så fick dom alltså eget utrymme. Hanarna gick gärna utanför hagen i närheten långa stunder på dagarna. Allt gick bra i över en månad. Ungen växte inte riktigt lika snabbt som de maskinkläckta som var ungefär lika gamla, men var pigg och framåt och mådde bra. Den började dock smita igenom maskorna i kompostgallret och gick längre och längre på egna promenader. Så vi funderade på att fästa ett finmaskigare galler runt hagen. Men så en dag, när vi hade varit på skolavslutning och borta från Hemmanet kanske 3 timmar, så var ungen bara borta. Vi hittade den aldrig, inte heller nån kropp eller fjädrar/dun.

Kvar har vi alltså 10 ungar som växer och mår bra. Det räknar vi ändå som ganska bra resultat. Vi har en köpare som vill bli genbank, vi tänkte också behålla 2 damer, då vi behöver fylla upp Gam-gåsens position och vill gärna också ha 3 damer.  Om vi får några gåsdamer över så tänkte vi i första hand ta kontakt med de genbanker i närheten som vi vet sitter på bara en dam och erbjuda dessa en dam extra. 

Inga kommentarer: