fredag 13 januari 2017

Getbajs ger kunskap

En näve guld! Och kunskap.
Våra djurs bajs gödslar våra marker, det behövs för vi odlar på mycket mager inlandsmorän.
Men nu kommer Lappgetternas bajs också ge oss kunskap!
Det är Allmogegetens förening som ska genomföra ett projekt om parasiter hos våra gammaldags allmogegetter. Väldigt spännande och en kunskap som jag känner att jag behöver.
För vi på Hemmanet tycks inte ha några problem alls med parasiter, och samma gäller när jag frågar runt bland getägare och fårbönder här i Lapplands kalla inland. Det flesta parasiter som kan drabba våra djur i södra delarna av Sverige tycks inte riktigt kunna överleva vårt kalla torra klimat. Så vi verkar alltså inte ha några större parasit-problem här i kalla nord.
Men det har varit svårt att ge bra råd när mina genbanksbesättningar frågat om parasiter, för vi har inte haft någon övergripande kunskap om läget över hela landet.
Nu ska vi alltså få det!

Tankar jag funderar över är t.ex. ;
Är det bara vi i Norrlands inland som är så förskonade, och är vi verkligen helt förskonade?
Hur är det vid norrlandskusten?
Och om vi i Norrland är mer förskonade från parasiter, hur långt söderut börjar man se parasitproblem?
Och är det samma parasiter som är bekymmer överallt, eller skiljer det sig regionalt?
Dessa och säkert många andra frågor kommer vi alltså kunna få svar på.
Så roligt!
Och viktigt!


Inga kommentarer: