måndag 13 november 2017

Hälsar på hos mina tidigare Lappgetter

Som rikstäckande genbanksansvarig för våra fina Lappgetter vill jag försöka var så tillgänglig för mina genbanker som bara är möjligt. 👍 Det är ibland svårt med den tidsåtgång som vi har på Forsnäs Hemman för att kunna vara maximalt självförsörjande.
Jag, Sandra & Lars samt en grupp getter som består av Jijje och hennes två bockkillingar Tjovke & Tjaktje, Stjärnöga, Gåahtah och ungbocken Vihkele som jag just skjutsat hit för parning.  Tjovke & Tjaktje följde sedan med mig hem till Forsnäs Hemman. Grannen Zandra som också hjälper till med genbanken stod bakom kameran!
Så för att ge nybörjare det bästa möjliga stödet (och för att avlasta mig) så brukar jag försöka koppla ihop nya genbanker (alltså nybörjar-getägare) med mer erfarna genbanker i närområdet, en slags mentors-program. Varje nybörjare ska helst få kontakt med såna där härliga och kunniga personer som kan svara på frågor som gäller allt från akuta killnings-problem och spända juver till mindre akuta frågor som "OM getterna verkligen brukar stånga på varandra ibland, det verkar så elakt". 💗 (Och jo det är naturligt med lite stångningar och att högrankade getter visar hornen och det är sällan så elakt det verkar för oss människor).
Ungbocken Vihkele (som betyder "Viktig" på sydsamiska) som ska bli pappa till killingarna på Varpsjö genbank till våren. 
Och ibland är det ju jag som är den erfarna getägare som bor närmast och därför blir ju också jag en mentor ibland. Som för denna fina getgrupp i en utby till Åsele, vår grannkommun. Det är det unga paret Sandra & Lars, tillsammans med en nära vän och granne som agerar back-up (som också heter Zandra) som har bestämt sig för att skaffa några Lappgetter och bli genbank. Superkul! Och eftersom dom bor "granngårds" (mindre än 5 mil bort faktiskt och det är som att vara grannar här i Lappland) så är det ju jag som blir mentor.  😀

Efter lång kontakt under förra året, där jag tipsade om allt från hur man bygger en bra vinterhage som getter inte rymmer från, till hur man stängslar bra med elstängsel här uppe i Lappland och hur getter egentligen är att ha som husdjur så hämtade Sandra och Lars och grannen Zandra slutligen tre getter, varav en rätt nyligen fått två små bockkillingar, från oss på Forsnäs Hemman i Juli i år.
Tjovke & Tjaktje , tvillingbröder, hemma på Forsnäs Hemman igen! Så lika men ändå jättelätta att skilja åt. En har vita horn och vit rumpa. Medan den andra har svarta horn och grå teckningar på rumpan.
Och i går var det dags för dom att få en bock som kan stå till förfogande med att para deras getter, och samtidigt passade jag på att hämta hem de två bockkillingarna, som vid det här laget mest var jobbiga för sin mamma. Dom tillhör däremot en ovanlig linje och åtminstone nån av dom kan nog bli "användbara" nästa år i aveln.

För mig som genbanksansvarig, så är det SÅ härligt att få komma ut till medlemmar och göra en besiktning enligt punkt 7 i genbankskontraktet "Låta besiktiga sin djurhållning och anläggning om föreningen så begär". Det är så sällan jag får chans till det. Och för mig är det nästan aldrig en kontroll utan ett härligt möte och en chans att äntligen få sitta ner och ta sig tid och utbyta erfarenheter och kunskap för att vi ska kunna sköta våra fantastiska allmogegetter rätt. 👍 Vårt ovärderliga levande kulturarv.  

Ordlista: Nästan alla våra getter namnges efter sydsamiska passande ord. De som omskrivs i det här blogginlägget är:
Jijje- "Natt" på sydsamiska
Gåahtah- "Godis" på sydsamiska
Stjärnöga- killingen i filmen "Dunderklumpen" som vi tittade på just den kvällen hon föddes
Vihkele- "Viktig" på sydsamiska
Tjovke- "Djurunge"- på sydsamiska
Tjaktje- "Höst" på sydsamiska 





Inga kommentarer: