fredag 8 december 2017

Diska slaktmasken

Husmor diskar slaktmasken (bultpistolen), torkar och smörjer in. För det är ju jag som använder den, så jag är otroligt noggrann med skötseln. 😀
De största djuren vi äter (som getterna och grisarna) föds upp och slaktas av Husmor. Men jag får hjälp att stycka de allra största, grisarna. 👍 Mindre, vilda djur skjuts ibland om vi har tur av Husbonden på kombinerad nöjesjakt som ibland resulterar i nån middag.
Smådjuren på Forsnäs Hemman (Höns, kaniner ankor och gäss), som står för största delen av vårt proteintillskott sköter jag (Husmor) slakt/styckning av helt själv. Jag bedövar alla smådjur med hjälp av ett gammalt yxskaft och avblodar med min pålitliga favorit-samekniv, som jag ärvt av förre ägaren, Erland, som också gjorde kniven. 💗


Inga kommentarer: