tisdag 24 april 2018

Kartong-rikedom.

Kolla vilken rikedom jag har sparat i vår "Kronbloms-soffa". 😍 I vanliga fall sittplats vid familjemiddagar och tupplurs-ställe för Husbonden. Förr i tiden kanske sovplats för pigor och småbarn.
Numer är den förvaring till en imponerande samling tetror av olika storlek. Dom flesta är många år gamla, jag har samlat länge. Nu för tiden köper vi ju inte ens mjölk själva. Men jag har alltid vetat att dom är toppen till att förodla plantor i och "den som spar, hon har". 👍 Och nu, med nya växthuset på 64 m2 och stor utökning av trädgården, då går dom åt i snabb takt i förodlingarna, dessa tetror.

När jag sparade dom så öppnade jag dom genom att sprätta upp den övre skarven. Jag klippte alltså inte av dom upptill. Genom att utnyttja även ovansidan så får man ett odlingskärl som är ett par cm högre och rymmer mer jord. Sen diskar man, torkar och förvarar. Man kan spara plats genom att truga in dom i varandra. I varje 1 liters-tetra ryms 4 småtetror. Så det är måååååånga tetror förvarade i den här kökssoffan. På bilden är den faktiskt mer än halvtom. För jag har redan använt större delen till alla småplantor som är på gång nu inför odlingssäsongen.😊
Nu när jag ska använda dom så klipper jag av två av de nedre hörnen som dränering. Gamla ugnsplåtar och formar passar perfekt att ställa dom i, då kan man också vattna dom underifrån. På bilden ovan syns många plantor av chilin "Sibirisk Huspeppar" som precis ska planteras om i 1-liters-tetror.  Till vänster fyra chilis som redan planterats om. Fyra stycken 1-literstetror får precis plats i en godislåda och skapar en liten fyrkant i mitten för att kunna vattna i. Mycket praktiskt. 😁

Nu är ju inte tetror det enda jag förodlar i. Jag använder massor av olika varianter, jag gör egna "papperskrukor" där det passar bäst. Och odlar också i olika plastbyttor, så som Farbror Grön tipsar om. Och i jordkuber som jag köpt ett särskilt redskap för att kunna göra, och i stora tråg som jag klär med tidningspapper och odlar i genom bredsådd. Och i hinkar, byttor och diverse saker som gör att man kan skapa en mindre, flyttbar odlingsyta.  😛

Så nu väntar vi bara på barmark och värme så att allt kan flytta ut. Det kan ta ett tag här i Lappland.
Här ett blogginlägg om förra våren och hur det kan se ut ända in i sena maj här i kalla Nord, innan kälen gått ur marken. 😂
https://forsnashemman.blogspot.se/2017/05/nar-jorden-reder-sig.html

Ett sista tetra-tips! Släng dom inte efter du förodlat i dom bara en gång. Dom håller flera gånger, minst 3-4 gånger har jag förodlat i mina. Dom blir lite sladdriga med tiden, särskilt i botten. Men dom håller och kan absolut hjälpa dig att få fram många fina plantor innan dom kan återvinnas på konventionellt sätt.

Inga kommentarer: