onsdag 4 juli 2018

Skördar kamomill

Årets kamomillbäddar är något helt utöver det vanliga! Om det är vädret eller jorden som skapat det här överflödet vet jag inte riktigt, men ojojoj, vilka rikedomar jag skördar de här dagarna.😊
Tidigare år har jag fått plocka enskilda plantor, och det har räckt till mig själv och några närmaste. Nu tar jag stora kökssaxen och skördar stora mängder, soltorken får jobba dagarna i ända. Det kommer kanske till och med kunna räcka till några påsar till Webshoppen 👍

Det här är alltså Chamomilla Suaveolens, den nordamerikanska kamomillvarianten som kallas Gatkamomill här i Sverige. Lite väl nedvärderande namn på en ört som har minst lika goda kvaliteter som den Europeiska varianten och som prisades högt av många indianska folkslag för att läka och vårda mängder av hälsoproblem. Den är också välundersökt vetenskapligt och man har konstaterat att kamomillen är effektiv för att läka sår och svåra hudproblem, tandköttsinflamationer och är både bakteriedödande och kan användas vid svampinfektioner som Candida. Den har använts mot magsår och nervös mage. Den är dessutom febernedsättande och dricks som te för en lugnande och sömngivande verkan och för att lindra menstruationsvärk och vid födslar. 💗

Den doftar och smakar dessutom ljuvligt. Som äpplen och kryddor, det är ett verkligt härligt jobb jag har dom här dagarna. ! 😁

Inga kommentarer: