torsdag 24 januari 2019

Odla kardon i norra Sverige.

Idag planterar jag mina kardonfröer. Jag har odlat kardon vid två tillfällen, för 17 år sedan och i fjol. Båda gångerna har vi fått fin skörd och det är en verkligen delikat grönsak.  😋
I norra Sverige, där är den god! I söder är det lite annorlunda.
Fina kardonplantor skördade i Lappland i september 2018.
Kardon är nog okänd för väldigt många, det är en nära släkting till kronärtskocka. Man kan säga att det är en variant av kronärtskocka som är framodlad för att främst producera stora fina blad med tjocka bladnerver, istället för blommor, som Kronärtskockan. Det är just bladnerverna man äter och dom smakar helt unikt, även om man kan känna att det är samma växt som kronärtskockan. 👍
En stjälk, det är bladnerven som är själva "grönsaken". 
Precis som kronärtskockan har kardon en lång tillväxtsäsong och det är därför jag planterar fröerna nu och några veckor framåt. Men kardon är betydligt lämpligare för vårt klimat här i norr. Till skillnad från kronärtskocka som nästan aldrig hinner blomma hos oss i Lappland, och därför inte heller hinner ge skörd (blomknoppen är skörden) så hinner kardonen utveckla en stor bladrosett som ger god skörd. 😊
Lite trådig kan den vara även om den blir otroligt späd här i Lappland. Men sidokanterna rensar jag bort med kniv.
Den är dessutom jättefin, stora silvriga rosetter som gör sig väl så bra som lite "silverek" i rabatterna. En toppengröda alltså, men främst för oss här i norr verkar det som. Varför?
Stjälkar från en planta. En rejäl skörd som räcker till en hel middag åt familjen. Se bild på paj nedan.
Kardon utvecklar ofta en verkligen bitter smak i söder. Traditionellt, när man odlar den kring medelhavet där den hör hemma, så lindas stjälkarna med säckväv den sista månaden av säsongen för att bleka plantan. Sen brukar också plantorna bli så enorma att man "har råd" att hugga av de yttersta stjälkarna och ändå få skörda massor.
Skär i lagom bitar och kokar ca 5 minuter innan dom används.
Hos oss hinner inte plantan bli så stor, så man vill använda allt av den.  Och för oss här i Kalla Nord är det så praktiskt att bitterämnen aldrig utvecklas, så alla plantans stjälkar är goda utan blekning, även de yttersta. Jag provblekte ett antal plantor i höstas för att jämföra, men skillnaden var minimal och vi tyckte faktiskt att de oblekta var godare för dom hade mer kardonsmak. Dessutom verkar stjälkarna aldrig bli trådiga och grova på det sätt som man läser om från södra delarna av landet.

Annat är det i södra Sverige. Jag har en odlarbekant i Ronneby som frågade mig hur jag kunde förmå mig att äta kardon som var så bitter. Så nånstans mellan Södra Lappland och Blekinge går en gräns som gör kardon mer svårodlad (nödvändig att bleka) och mindre användbar. 😉
Skink- och kardonpaj. Så gott!  
Alltså; passa på alla odlare i norra Sverige!
Beställ Kardonfröer nu och så dom snabbast möjligt.
Och njut av t.ex. den här rätten, paj med skinka och kardon nästa höst. 💗


Inga kommentarer: