söndag 14 april 2019

Avhärda växterna?

Växter som förodlas inne men ska planteras ut senare ska avhärdas. Försiktigt vänja sig vid den starka solen och vinden utomhus några dagar innan utplanteringen. Så har jag aldrig gjort. 😊
Några dagars avhärdning räcker inte! För mig känns det som att så fort solen visar sig och lufttemperaturen stiger över ca 13 grader så SKA växterna ut. Man måste utnyttja solen! Kanske är det Lapplänningen i mig, för solens sken tidigt på våren känns som en rikedom som icke får slösas bort! 💗

Det innebär att jag börjar bära mina brätten och brickor med småplant ut och in från vår trappa redan i slutet av mars. Detta är självklart en slags avhärdning. Men det känns mer som att: det är ju så förodling går till. Dessutom blir det ett rejält dagligt kardio-träningspass alldeles gratis. Under mornar och kvällar när det är kallare står plantorna inne i söderfönster och under lampor. Senare på våren då dom kan stå ute större delen av dagen och blivit så stora att dom inte får plats i fönstren så ställer jag brickorna och krukorna överallt det finns plats inne, på bänkar, stolar, i trappen. Överallt. För då får dom det solljus dom behöver utomhus, och behöver bara komma in för att det blir så kallt på nätterna. 👍

För att maximera miljön för att förodla så här i Kallaste Lappland har jag fäst markduk runt trappens ledstänger. Det skyddar från kalla och kraftiga vårvindar och plantorna får bättre chans att växa ostört i solens ljus och värme.  Kompostgallret framför skyddar mot hönsen. Annars skulle det inte blir mycket kvar av mina fina plantor. 😏

Inga kommentarer: