söndag 21 april 2019

Tidiga odlingsbestyr.

Vårt nya stora växthus har verkligen förändrat hur jag odlar. Här är några saker jag aldrig skulle gjort förr i april.😊
En övervintrad kronärtskocka. Den fick en egen hink nu och om någon månad kommer den bli nerplanterad i sandbädden här i växthuset. 👍
En rad bland de tidiga vårsådderna som jag gjorde för en månad sedan. Jag sådde alla mina gamla mangoldfröer på vinst och förlust. För dom var för gamla och inte bara lite för gamla. Dom var från 2007. Alltså 12 år, man brukar vanligen säga att betfröer behåller sin kraft att gro i 3-5 år. Men det hade tydligen inte dom här fröerna läst, så nu blir det mangold i massor i sommar. 😂
Nån vidare sparrisskörd blir det dock inte av de här plantorna, som fick nya krukor idag. Men jag är ändå glad som en lärka för det är inte vilken sparris som helst, utan Gillberga sparris, som jag fick frö av förra våren via föreningen Sesam.💗
Och slutligen sådde jag de första 30 plantorna av världens tidigaste majs Yukon Chief, en sort från Alaska. Dom kommer kunna planteras ut i växthuset om ca en månad och därför förodlar jag nu. Drömmen är att kunna äta egen majs redan i juli. 😋

Inga kommentarer: