söndag 14 juli 2019

Första tomaterna.

Idag plockade vi in om första röda. Det ser inte mycket ut, men dom är ju SÅ goda nu när vi längtat efter egna färska tomater så länge. Och det finns många fler som precis är på väg att slå om till rött nu i växthuset.😋😊
Dessa är tre sorter av små körsbärstomater i buskformat, dom är alltid tidigast. Detta är tre olika sorter, Supersweet 100, Koralik Wippersnapper och en sort som heter Brione, som sägs vara en F1hybrid, men vi tar egna fröer som ger lika goda plantor år från år. Alla dessa är otroligt goda goda! Som små godistomater! 😋

Alla dessa har jag fått som plantor i början av juni, av min granne Mariann, som tack och lov odlat fram lite för många för sig själv, och som förbarmade sig över stackars mig som har haft världens sämsta förodlingsäsong nånsin i år, då jag bara fick fram ungefär hälften av de tomatplantor jag hade planerat för. Men nu får vi alltså ändå njuta av mogna tomater redan i mitten av juli!
Tack Mariann! 💗

Inga kommentarer: