torsdag 3 oktober 2019

Bastanta betor

Det är lite en känsla av att något overkligt inträffat när jag för första gången på 17 år drar upp egna fina betor. För betor trivs inte överallt eller rättare sagt inte i alla jordar. Och här på Forsnäs Hemman har dom absolut INTE trivts.😏
Så jag hade nog egentligen givit upp, men så i år när vi hade skapat vårt första riktigt fina land på just den plätt som vi täckodlat på allra längst, så slog det mig att....den här jorden är ju egentligen inte hemmanets ursprungsjordmån längre, utan jord vi skapat själva, med hjälp av våra djur och massor av täckodling. Kanske skulle betorna trivas här nu?

Så jag sådde alla mina fröer, de flesta var nog lite väl gamla så det blev inte så många plantor men ca 3-4 meter fick jag ihop till. Dom såddes också ganska sent, tredje veckan i juni, för jag kom inte på det här med vår "nya jord" förrns då. Och titta vad fina! Trots kort säsong och en kall sommar så har vi fått betor! Och det blev flera kilo på bara dom ynka metrarna! Så pass mycket att jag nog tror vi blir självförsörjande på inlagda betor i år. 😊

Så nästa sommar, DÅ ska jag minsann köpa nya bet-fröer och odla mycket mer! 👍

Inga kommentarer: