söndag 10 november 2019

Vintersådder

I helgen har jag gjort de sista vintersådderna här i kallaste Lappland. Totalt 5 bäddar. På tisdag kommer det första riktiga snöfallet så nu är det verkligen sista chansen att så. Bäddarna är färdiggrävda, krattade och med sårader dragna innan frosten gjorde allt stelfruset för ca 10 dagar sedan. 😊
Jag strör ut tinad jord över de nysådda fröerna.
Nu borstar jag bara bort den lilla centimeter snö som kommit, sår fröerna och sen fyller jag på i såraderna med jord från en påse som står upptinad inomhus.

Jag höstsår de klassiska rotfrukterna som lämpar sig för höstsådd. Morötter, palsternacka, haverrot, rotkardborre och persiljerot/persilja. Alla de är växter som övervintrar under snön, hela vår långa Lappländska vinter  och kommer igång snabbare än något som sås på våren. Kanske är det som Lena Israelsson funderar, att vårens ständiga tina/frysa/tina process gör fröerna lite extra "möra" och ger dom chans att gro både lättare och fortare än såna fröer man sår på våren. 💗
I år har jag också provat att vinterså piplök, gräslök och dill. Det jag inte vintersår här i norr är sallat eller kålväxter/rovor av någon form. Ibland läser man att det ska funka, men här i allra kallaste nord har jag haft mycket lite framgång med de växtfamiljerna. Och, egentligen behöver dom inte heller försås, för dom växer snabbt och bra nästa år när våren kommer.

Men de där rotfrukterna jag räknat upp ovan, som är så sega att gro, dom vinner man enormt på att vinterså. 👍

*Vintersådd är alltså inte alls samma som vinterodling. I och med de här sådderna är allt mitt trädgårdsarbete utomhus helt färdigt, ända fram tills i maj nästa år. Här i Lappland finns det varken ljus eller plusgrader nog under kommande halvår, så "vinterodling" är inget vi ens tänker på.

Inga kommentarer: