lördag 13 juni 2020

Skivar fett med ulu

Jag håller på att smälta ut renfett till tvål. Då tar jag fram min ulu-kniv som jag fick i julklapp av Husbonden förrförra julen. 😊
Ulun är en traditionell typ av kniv som används av cirkumpolära folkslag i Nordamerika, inuiter/eskimåer. Jag har haft svårt att lära mig finmotoriska övningar med den, jag var väl för gammal när jag började använda den. Så för slakt, när jag flår och styckar så använder jag min "vanliga" kniv av samiskt snitt. Men för att stå och skiva och hacka länge, som när jag ska smälta ut fett, så är ulun perfekt att jobba med.

Om man använder en vanlig kniv så får handleden en dålig vinkel och man får snabbt ont. Ulu-kniven är mycket mer ergonomisk och jag får aldrig ont i handleden, även om jag jobbar under lång tid med att skiva fett. 👍

På bilden syns bunkar med redan utsmält fett uppe till vänster, redo att koka till tvål. Till höger en bunke med strimlad renfeta, som ska smältas ut. Sen förpackad renfeta och slutligen skärbrädan där jag strimlar renfetan med min praktiska ulu. 💗

Tidigare inlägg, om när jag fick min fina ulu i julklapp:
http://forsnashemmanshantverk.blogspot.com/2018/12/ulu-i-julklapp.html

Inga kommentarer: