torsdag 23 juli 2020

Dill i drivor

Dillskörd. Enorm! För första gången på 6 år. 😊
Det är absolut svårare att odla dill än man kan tro. Och jag har aldrig riktigt lyckats räkna ut varför det går fel för det mesta. Ibland gror det bra men småplantorna förtvinar, och ibland gror det inte ens.

Senast för 6 år sedan, så hade jag en otroligt fin plätt dill, lika fin som den här. Så jag planerade att gå ut och skörda den 2 dagar senare då det skulle bli fint väder. När jag kom dit stod det bara pinnar kvar. ALL dill var uppäten och det hängde mängder med feta larver (troligen makaonfjärilens) över hela plantorna. Det hade alltså skett på mindre än 2 dygn. Besvikelsen var total! 😒

Sedan dess har jag provat att så dill i lite olika typer av land, men som mest fått någon enstaka planta att njuta av varje år. Nu...tja, vi får se. Men jag har lärt mig att dill, liksom de flesta andra växter vill ha mycket mer välgödslat än man kan tro. Så våra nya supergödslade land odlade på drill har levererat. Nu ska det bli mycket spännande att se om det går lika bra framöver. 👍

I år har vi i alla fall fått enorma mängder dill i frysen, till vinterns fisksoppor och dillkött. 😋

Här tidigare inlägg om dillkött:
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2017/08/matig-skyddsjakt.html
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/08/gasagille.html


Inga kommentarer: