måndag 5 oktober 2020

Katastrofala kålrabbisar *

Allt lyckas ju inte. Men här kan jag verkligen inte ens räkna ut vad som gick fel! 😒

Kålrabbi ska vara en rätt snabb gröda, och då den är en kål borde den ju vara en växt som trivs i kallt klimat. Vi gödslade väl. Och förodlade noggrant. Ändå är de lila som valnötter i storlek och den gröna (Superschmelz) som ska kunna bli jättestor blev som en golfboll. 

Superschmelz är en ganska sen sort (70 dagar från utplantering enligt Lindbloms) så där hade jag inga höga förhoppningar. Men Azur star ska vara klart på 50 dagar, det känns som det borde funkat. 

Kanske kan dom läsa av våra känslor. Både jag och Husbonden har avskytt kålrabbi från barnsben. Men, vi har också lärt oss att det man odlar själv inte alltid smakar som det man åt som barn. Husbonden har t.ex. fått en helt ny syn på (smakupplevlse av) brytbönor, som inte alls smakar som de vidriga "Haricot verts" på konserv han kommer ihåg från sin -60-talsbarndom. Så nu skulle vi alltså utmana våra tidigare upplevelser av kålrabbi genom att odla egen och förhoppningsvis godare. Men det blev bara pyttelite att provsmaka.

Ironiskt nog tyckte vi båda att det lilla vi fick stoppa i munnen var jättegott!  😅

Så nu är frågan; hur lyckas vi bättre nästa år? 


* Få ordböcker tar upp pluralform för kålrabbi. Äldste sonen föreslog "kålrabbor". Ett förslag jag sett från en språkvetare var "flera kålrabbier". Men det låter så otroligt dumt i mina öron så jag kan lika gärna använda kålrabbisar. Det låter åtminstone gulligt. Vilket jag tycker den här grönsaken är, när man lyckas med att odla den. 😊


Tidigare katastrof-misslyckanden av olika slag på Forsnäs Hemman:

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/02/misslyckanden.html

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/03/krukvaxt-inkompetens.html

Inga kommentarer: