tisdag 4 maj 2021

Longor tittar upp

Jag planterade en bädd av schalottenlöken Longor i höstas. Det kändes lite riskfyllt att våga hoppas på övervintring här i kallare än zon 8, men jag var inspirerad av min "granne" Maria, som bor bara 12 mil bort i zon 7 och som lyckats få fina skördar av den här sorten. 😊

Och titta! Möjligen kommer det lyckas! Flera små gröna toppar har redan visat sig i det delvis snötäckta trädgårdslandet. Nästan lika tidigt som vitlöken tränger upp ur jorden. Nu hoppas vi bara att löken är härdig nog att stå emot 25-35 frostnätter till. 👍

Och visst drömmer jag om en stor fin skörd av schalottenlök, lätt att lagra och kanske mer rikgivande än vår ganska pyttiga potatislök Malvina. Som jag ju ändå kommer fortsätta odla, om inte annat så för att det är en kulturarvsskatt. 💗

När jag planterade Longor i höstas:
Och potatislöken Malvina:

Inga kommentarer: