tisdag 13 juli 2021

Syrade toppar av vitlök

För några dagar sedan tittade topplökarna upp på vår hardneck-vitlök. Då passade jag på att bryta av dom och lägga in på på burk för att syras. Om man bryter av de här topparna när dom precis kommit upp helt och fortfarande är helt "krulliga" (som på bilden) så kan man dessutom hjälpa löken att växa sig större än om topplöken hade fått vara kvar. 😊

Spännande, det är första gången jag provar. Hittills har jag tagit topplökarna färska för att hacka i grytor eller sås, det är jättegott. Men i år har vi så enormt mycket vitlök att det är värt att prova att syra dom, så jag kan spara dom längre tid. 👍

Tipset har jag fått från Genevad Nygård. En dam som heter Tina som jag har följt i flera år och även köpt en del vitlöksutsäde från under åren. Nu har burkarna stått och "puttrat" på köksbänken i fem dagar och allt ser väldigt bra ut. Om någon vecka kan vi börja provsmaka. Det ska blir väldigt spännande att se om det här är en produkt vi kan använda i vårt självhushåll framöver. Och det är ju alltid spännande att prova något nytt. Som självhushållare blir man liksom aldrig fullärd. 💗


Tidigare inlägg om vår vitlöksodling:

https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Vitlök



Inga kommentarer: