söndag 22 augusti 2021

Longor schalottenlök

Nu är vår Longor schalottenlök skördad. Vi köpte 1 kg utsäde från Semenco förra hösten. Hälften, 500 gram höstplanterades, och resterande 500gr vårplanterades för att vi skulle få lite erfarenhet av båda metoderna. 😊

Nu är det tydligt att höstplanteringen ger mest och finast lök. Det halvkilot resulterade i totalt 2,7 kilo lök. Det innebär en kvot på 5,4. Verkligen toppen! Ett kilo var i samma storlek som utsädeslöken, och kommer användas som utsäde i höst, och 1,7 kilo var mindre lökar som vi kommer använda i köket. 

Det halvkilot utsäde jag satte i våras gav bara 900 gram lök. Alltså betydligt mindre än den höstsådda löken. Dessutom syntes att löken inte mådde så bra. Den hann inte mogna klart under vår korta Lappländska sommar, så nu när jag var tvungen att ta upp den (för att den hade börjat ruttna i landet) så var fortfarande blasten grön. Det var lika många lökar per knippe som på den höstsådda, men dom var mycket mindre, smalare och som sagt, flera hade redan hunnit mjukna och ruttna. 

Så framöver blir det absolut höstsättning av schalottenlöken Longor. Förutom de lökar jag kan använda som eget utsäde, så ska jag nog köpa ett par kilo till för att få upp produktionen snabbt. Gul/röd och silverlök funkar bra i odling, men sådden är lite känslig har jag märkt, ibland kollapsar alla småplantor och då får man ju inget. Så det är mycket värt att ha en lök som förökas på det här sättet, genom sättlök på hösten. 👍

Tidigare inlägg när jag sådde Longor förra hösten: https://forsnashemman.blogspot.com/2020/10/lok-som-lok-pa-laxen.html

Inga kommentarer: