lördag 14 maj 2022

Egen jord

I höstas började jag göra egen jord för vårens planteringar. Tidigare har jag alltid köpt ett par påsar till förodlingarna, men numer har vi så pass stora land av fin jord att det känns OK att "sno" lite där för användning under våren när snön fortfarande ligger midjehög i köksträdgården här i kallaste Lappland.

Jag gjorde en jordblandning som förhoppningsvis skulle bli optimal att så fröer och driva upp småplantor med. Grunden var ca 55% vanlig jord från våra täckodlade och välgödslade trädgårdsland. Sen lade jag till ca 25% sand. Denna blandning sållade jag sedan så att allt större än 6 mm blev bortsorterat. Slutligen tillsatte jag ca 20% av vår egen biokol, också sållad till 6 mm och väl uppgödslad genom att det fått ligga och dra i kissvatten i någon månad. Tillsammans blev det en fin, mörk, myllig och lucker jord med god struktur. Över vintern har jag lagrat den i gamla jordpåsar från förra året. Den här jordblandningen har visat sig perfekt, lättarbetad för även små plantbrätten inför sådderna och ......oj, så det har växt. 😊

Ytterligare ett område av vår livsstil där vi nu är helt självhushållande. Och som extra bonus så lyckades jag åstadkomma detta precis i rätt tid. Som så mycket annat har priserna på jordpåsarna ökat nu i vår, och det är inte lite. Numer kostar de jordpåsar vi brukade köpa 51% mer än förra våren. 


Tidigare inlägg om att skapa jord här på Forsnäs Hemman: https://forsnashemman.blogspot.com/2017/06/jordskapar-stationen.html

Tidigare inlägg om när vi gör egen biokol: 

https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/05/bio-kol.html

 

Inga kommentarer: