fredag 8 mars 2024

Tomatsåsens dag

Idag är det tydligen tomatsåsens dag och ... då tänkte jag passa på att skriva lite om just tomatsås. 
För mig som självhushållare är det en verkligen användbar produkt, som jag dessutom har lätt att göra själv, nu när jag väl har fått tillgång till stora växthus att odla mycket tomater i (sedan 5 år tillbaks), här uppe i kalla nord i Lappland. 

Jag har använt två sätt för att ha tomatsås tillgänglig året runt. Båda sätten börjar lika, man rengör och hackar tomater i lagom stora bitar. Jag gillar allt rätt enhetligt så jag hackar rätt smått så att man inte får stora skinnflagor i såsen. Vill man ha ren puré kan man använda mixer. Sen blandar jag i en matsked socker och en tesked salt för varje liter tomater och kokar ihop allt ganska rejält. Det koncentrerar smaken och sparar utrymme under lagringen. 

Sen kan man frysa de kokta tomaterna. Det gjorde jag förr. Ett tips jag då lärde mig av en odlarkompis, var att pressa ihop påsarna med tomatsås så att dom blir platta och lätta att stapla och tar liten plats i frysen.
I det här blogginlägget går det att läsa mer: 
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/09/tomatsas.html

De senaste åren har jag istället hällt upp den varma tomatsåsen på varma, rena burkar. Det skapar vakuum och gör att såsen håller sig väl under hela året. När jag gör detta häller jag också i någon matsked vinäger/ättika per liter tomat. Nu är tomater i och för sig tillräckligt syrliga för att hålla botulismbakterierna borta ändå, men för att vara extra helt säker så höjer jag alltså syrahalten lite genom att tillsätta vinäger/ättika. 

Dessa burkar är något av det mest uppskattade i vårt kallförråd och används flera gånger i veckan i vår matlagning.
En riktigt grundbult i vår självhushållning!

I den här artikeln (från när jag var månadens tomatvän) går det att läsa mer:
www.bondjantan.se/2024/02/18/manadens-tomatvan-annjessica-ericsson-sjalvhushallare-pa-forsnas-hemman-i-lappland/

Här är alla vi som skriver om Tomatens dag:

Annika Christensen, Annikas Naturliga Ting på Instagram: @annikasnaturligating

AnnJessica Eriksson, Forsnäs Hemman https://forsnashemman.blogspot.com/

Farbror Grön Johannes Wätterbäck & Theres Lundén – https://farbrorgron.se/

Hannu Sarenström – på instagram @hannusbilder

Jordkommissionen Lotta Lundgren & Tove Nilsson – på instagram: @jordkommissionen

Surtanten Jenny Neikell – på instagram: @surtantens

Trädgårdstrollet Jasmine Waara – Tomaten Health Kick och andra supersorter

Inga kommentarer: