lördag 20 juli 2024

Gretas gubbar

Jordgubbslandet frodas, det bara exploderar jordgubbar och vid det här laget har vi ätit oss relativt mätta och nöjda, så nu börjar vi koka sylt på överskottet. Mycket uppskattat. 😋
Men en särskild sort är vi lite extra nöjda med i år. Det är den minst 100 år gamla sorten "Gretas gubbar". 

Jag fick tre plantor sent hösten 2021. Och sedan dess har jag planterat dom i en särskilt avdelning av jordgubbslandet. För .. så särskilda sorter vill jag ha ordning på. Förra året gav dom lite skörd, och en hel del revor. Så jag förökade dom och i år har jag en hel "rad" i jordgubbslandet och har provsmakat. Jag är nöjd. 😊

Det blir fina livskraftiga plantor. Dom visar sin ursprunglighet genom att skicka ut en hel del revor. Men ... det är nästan lika lätt att riva av 10 revor som att riva av 5 revor, så skötseln av dom är inte särskilt tidskrävande. Dom ger nästintill lika många och lika stora bär som våra mest rikgivande plantor. Och ... dom smakar fantastiskt. Helt olikt alla våra andra sorter. 

Dom ska vara rejält mogna. Om man plockar dom fullt röda och låter dom eftermogna ett halvt till ett dygn på köksbänken, så är aromen helt makalös. Både det där söta och en syrlighet som gör att sötman inte blir sliskig. Och en nyans av blommor och röda bär som gör att man känner att alla moderna jordgubbs-sorter inte riktigt blivit utvalda för enbart smaken. 😅

Dessutom har dom en helt unik konsistens. Betydligt kompaktare och "köttiga" än moderna jordgubbssorter. Om man gör en sallad, eller sylt med bitar i, så är nog Gretas gubbar helt perfekta. 

I vilket fall, jag har en hel rad (15 st) av Gretas gubbar i år, och ... kommer troligen börja sprida dom vidare nästa sommar. Är ni intresserade, håll utkik på bloggen eller min Facebook-sida nästa sommar. 

...

Tidigare Facebook-trådar om Gretas gubbar, alla från Gunilla, som också gav mig mina första tre plantor: 
https://www.facebook.com/gunillailajksjo/posts/pfbid031NFZLVMazDY4cYpJewyvqhrwXeHndqyKZppA1SFwAgdPRGVq7piRg4qLdHiAjdv8l
https://www.facebook.com/gunillailajksjo/posts/pfbid02QcEUmEwyHTfLqxbfsajtVbPNsTkb1GT8ARzFNtKSSFQqt91NQFCMcSux6x8pJdFGl
https://www.facebook.com/gunillailajksjo/posts/pfbid0A6zH45V5eYaprdjHybeP8v7V7QbZysXK7J3DUqdMsZuuZP29DLnB1zBmczuAf6DLl





Inga kommentarer: