torsdag 29 augusti 2024

Sotvaxings-sensation!

Svampsäsongen har klart bättrat sig. I måndags var jag ute med dottern och hittade mycket svamp. Bland annat hittade vi sotvaxing, på ett för mig nytt ställe för just den svampen! Och alla svampmänniskor vet att ett nytt ställe för en favoritsvamp, det är som att vinna på lotto!
Numer ska den här svampen formellt kallas för sotvaxSKIVLling. Men jag fattar inte vitsen med att lägga till 5 extra bokstäver på alla vaxingar, så jag kör "kärringspråk" på dom svamparna. 😅

Då insåg jag att ... om det är ett hyfsat sotvaxingsår, så måste jag genast ut och kolla mitt pålitliga standardställe för den svampsorten, borta vid stenröset norr om lägdan. Så igår gjorde jag det. 
Och, vilket fint sotvaxingsår! Inte som 2018, men .. något liknande kommer jag väl aldrig få uppleva (se länk till blogginlägg). Men absolut ett av de bättre sotvaxings-åren. 👍

Och så är det ju sotvaxing, en svampsort som inte liknar någon annan i min värld. Den har en fantastisk och annorlunda doft, som honung och nötter. Och den smakar också lite så som tillagad och som torkad. Så den här svampen använder jag ibland till bakning, drömmar med torkad sotvaxing i, det blir fantastiskt gott. Och till och med rulltårtor med en smörkräm med mjukt smörstekt sotvaxing, och grädde på toppen, gärna lite chokladströssel eller kolasås på. 
Smaskens! 😋

Nu har jag hittat så mycket i år att jag har chans att sälja några paket. Så om hugade spekulanter vill prova att baka med svamp, så kan jag tipsa om just sotvaxingen. 😊

...
Tidigare inlägg om sotvaxing:
Här "recept" på rulltårtan: https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2016/08/sotvaxing.html
Här det makalösa svampåret 2018 med MASSOR av t.ex. sotvaxingar. https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/09/sanslosa-svamptider.html

Och här finns sotvaxing på vår web-butik: 
https://forsnashemman.se/products/sotvaxskivling

Inga kommentarer: