måndag 27 juli 2015

Getmjölk

Vilken vacker bild, tycker jag.
Och egentligen borde detta vara en stor källa till stolthet. Helt egen, äkta, okokt (ej pastöriserad),
o-sönderslagen (ej homogeniserad) getmjölk.
Dagsfärsk, från våra fina och friska Lappgetter.

Men det är alltid med blandade känslor jag häller dagens getmjölk i tillbringare och ställer in i kylen. För vi får alltid ett överskott på mjölk. Nån extra liter per dag, utöver det vi i familjen själva behöver.
Och den fina getmjölken, den blir hönsmat.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Men går det inte att göra t.ex. ost av den överblivna mjölken? Eller det kanske är för mycket arbete i förhållande till vad man får ut av det. Jag har faktiskt inte riktigt koll på det hela. Bara en spontan tanke. Tusen tack för att ni delar med er av era liv. /Åsa mitt i skogen, bakiberget i Ängesbyn

Forsnäs Hemman sa...

Hej Åsa (Mitt i skogen) =)
Vi gör en hel del ost också. Traditionell Samisk kaffeost.
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.se/2015/08/kaffepaus-med-ost.html
Men det blir helt enkelt för mycket ost för vår familj, och för mycket mjölk, yoghurt och kefir. :-P
Vi skulle så gärna sälja...och nu har vi hittat ett sätt att faktiskt kunna göra det. =D

Mvh, AJ på Forsnäs Hemman