tisdag 28 mars 2017

Att könsbestämma gäss

Det är trixigt att se på gäss vilka som är honor och hanar. Ankor går det att höra på deras läte redan vid 6-7 veckors ålder. Tuppar syns det rätt tydligt på i samma ålder. Men gäss? Och inte blir det lättare av att en del dominanta honor tar på sig en "manlig" roll och att en underlägsen hane ofta beter sig väldigt mycket som en hona.
Så jag har lärt mig kloakbestämma. Det är inte särskilt krångligt, men det kan behövas en del träning. Det GÅR att göra detta redan på nykläckta, men jag tycker dom är för känsliga då och brukar vänta tills dom är 3-4 veckor. Då är snoppen bara en liten tagg på ena sidan av den utvrängda kloaken, lätt att missa! Men OM den finns där, då kan man vara säker. Sätt en blå fotring så kan man hålla koll på killarna.
Sen gör jag om allt igen vid ca 2-3 månaders ålder. Då är snoppen tydligare och jag hittar ofta nån hane till i den gruppen som det inte syntes på vid första könsbestämningen. Sen gör jag alltid en könsbestämning igen när jag säljer. För att vara helt säker på vad jag skickar iväg. Då syns det ofta ser hur en vuxen, könsmogen gåshane ser ut. Det är verkligen annorlunda mot däggdjur. Det är en taggig spiralformad sak. Och den går INTE att missa.
Extra tips:
-Använda smidigt handskar med bra friktion för att lätt kunna sträcka/trycka kloaken på ett sånt sätt att innehållet "poppar" ut.
- Det gäller att både dra vävnaden utåt och trycka inåt för att få ut innehållet i kloaken.
- Var väldigt noga med att hålla fast vingarna så att inte gåsen flaxar vilt och gör illa sig.
- Det är också praktiskt att hålla fast gåsens hals under din arm, så får man mer kontroll på situationen. Se helbilden.
-Extra bra om du har en andra person som kan hålla fast ben, hals och kanske vingar under tiden du kan koncentrera dig på att vränga ut kloaken och könsbestämma.
- Vidare bra att tänka på att man ska ha ett fast grepp kring stjärtens bas (fjädrarna) och böja det bakåt neråt (som på helbilden). På så sätt öppnar sig kloaken lättare.
- Ett extra tips (särskilt på yngre fåglar) att böja bak stjärtfjädrarna (stjärten) så tvärt som möjligt, det öppnar upp kloaken och gör det lättare att vränga ut "innehållet".
- När du är klar, försök "massera in" snäckan och kolla gärna nån gång extra, efter ett tag att den verkligen dragits in. Den KAN ibland fastna svullen utanför och förfrysa, därför ska man verkligen inte könsbestämma oftare än vad som är nödvändigt, och helst bara under det varma halvåret.
Närbild av den så kallade "Snäckan" eller gåshanens penis. 



Inga kommentarer: