tisdag 21 mars 2017

Chiliodling i toppskick

Vi har odlat egen chili länge. Det var nog en av de första växter jag började ta eget frö av. Men som med de flesta saker så har jag blivit mer och mer restriktiv med vad jag odlar, det är ingen idé att lägga tid och kraft på sånt som inte funkar i Lappland.
Så de senaste 5-6 åren har jag odlat samma tre sorter, och tagit nya frön varje år. Nån gång har jag försökt övervintra en del plantor, men vi har torr luft och kompakt mörker här i Lappland under vintrarna och det har inte lyckats.
Men denna säsong blev lite annorlunda. Jag blev försenad med sådden i våras och denna vinter lever mina plantor. Dom rent av frodas! Dom har burit frukt under vintern (men inte blommat) och nu i februari så sätter dom in en högre växel! Dom är jättestora och fina och jag har bara rensat bort lite enstaka blad. Och dom blommar! I mars!!!😁
Orsaken att dom övervintrade så bra är alltså att jag sådde dom så sent i våras. Chilifamiljen Capsicum annum som också paprika tillhör är troligen ettåriga, men kan alltså övervintra om man sår dom senare på året. Skörden blev dock ungefär lika stor totalt som ett "vanligt" år då jag sår dom i januari/februari. Framöver blir det alltså tidig sådd.

Min absoluta favoritsort, den på bilden (Sibirisk Huspeppar) har till och med hunnit utveckla årets första nya chilifrukter. I handen har jag alltså en mars-skörd från en enda chiliplanta, och då lämnade jag ändå kvar 8 frukter som inte var helt röda.

Om nån månad planterar jag om, i mycket större krukor, och strax efter det kan jag nog börja ta ut dom på bron under varma dagar. För även om det ligger drivor av snö kvar in i maj, så trivs chilin ute bara det blir över +15C i solen. Det ska bli så spännande att se hur mina 2-års chilis utvecklas.
Med den enorma skörd jag drömmer om kommer det bli frön över att dela nästa år, och det är verkligen tre väl testade sorter som passar här i Kalla Nord.

Här är ett tidigare inlägg om vår chiliodling. Fortfarande samma tre sorter nu som då.
http://forsnashemmanshantverk.blogspot.se/2013/01/egen-chili.html


Inga kommentarer: