onsdag 30 maj 2018

Fjällkvannens utvecklingsstadier.

Nu har fröna av vår Fjällkvanne börjat gro, även hos oss i norr. 😁 Jag skickade ut flera fina fröpåsar i höstas till folk runt om i landet. Med instruktioner om hur man skulle så. Kvannens frö sägs nämligen förlora i grobarhet väldigt snabbt, så dom går inte att spara över vintern och så nästa vår. Man måste så dom direkt samma höst som man samlar kvanne-frön. Gärna samma dag, eller åtminstone inom ett par veckor. Mer om hur vi sår finns att läsa här: https://forsnashemman.blogspot.com/2017/09/kvannefron-till-salu-pa-direkten.html
Massor av små kvanneplantor tittar upp i mitt röda plasttråg där jag sådde fröna i höstas.
Och nu har alltså fröna i plasttråget jag sådde förra hösten börjat komma upp. Första hjärtbladen är två små raka sträck åt varsitt håll. Inte olika många andra flockblommiga växter som morot eller palsternacka. Tydligen har mitt fröutskick i höstas lyckats bra på många håll för jag har fått flera bilder från odlare runt om i landet som precis liknar min bild. Tack alla som hör av sig med feed-back! 👍
Till vänster: En plätt natursådda småplantor som nu är 1 år från groningen, dessa kan jag nu gräva upp en klump av och plantera ut där jag vill ha dom.
Till höger: En tvåstjälkig planta med min hand som storleksreferens. Denna är 9 år gammal. Men blir inte större än så här då den står väl torrt och näringsfattigt till. 
Vad är då steg två? Tja, där blir det lite trixigt, för det som "står i böckerna" gäller inte alltid, eller ens särskilt ofta. "Kvanne är 2- årig" kan man läsa i alla texter. Första året kommer det bara blad och en stor rot utvecklas, andra året går den upp i blom och sen dör den. Så är det säkert under helt optimala omständigheter, men vanligare är att kvannen är 3-5 årig, eller tar ännu längre tid på sig att bli stor nog att blomma. I alla fall hos oss i Lappland.
Helporträtt av den tvåstjälkiga 9-år gamla plantan. 
Det första som händer efter hjärtbladen är att karaktärsbladen utvecklas. Dom är små taggiga tre-blad oftast bara 2-3 stycken på en miniplanta. Där är man oftast vid första hösten. Man KAN omplantera dom redan i detta stadium, men jag föredrar att låta dom stå på platsen dom grodde på under en vinter till och omplantera dom till den slutliga växtplatsen nästa vår, alltså ett år efter fröna grodde. Då är det bra att se till att ge dom gott om plats, även om det känns lite fjompigt att ge en pytteliten planta som är mindre än sin handflata en halvmeter fritt spelrum. Och se till att gödsla och att dom är planterade i mullrik mark som aldrig torkar ut helt, gärna halvskuggigt.
Stjälkar längre än en kvinnoarm. 
Sen står plantan där, och beroende på hur den trivs och hur mycket blad man skördar, kommer den vara i sitt första växtstadie olika lång tid, där det bara kommer blad. Och så plötsligt efter 3 år eller 12 år, kommer en stor blomstängel och plantan blommar, sprider frö och dör. Jag har en del plantor som jag följt över 15 år nu som aldrig blommat och som inte heller blir större så jag misstänker att kvannen i de lägena kan ses som perenn, alltså att den kommer kunna leva i sitt första växtstadium under mycket lång tid.
Vilken blomma! Inte undra på att Kvannen är trädgårdens Drottning! 
Om man har tur att placera sin planta på rätt ställe (det kan vara trixigt att hitta rätt plats) och sköter den med mycket näring, gärna täckodling, så kan man snart få en planta som ger stjälkar lika långa som en normal kvinno-arm. 💪 Och om man inte skördar allt för mycket av vissa av plantorna så får man enorma manshöga klotrunda vackra kvanne-blommor och eget frö, och de allra bästa plantorna får jag alltid av fröer som ramlat ner under "mamma-plantan" och gror där i sin naturliga miljö.

Inga kommentarer: