fredag 27 juli 2018

Frisera getterna.

Sommarens enorma hetta har gjort att alla våra getter verkligen har fått kort hårrem. Dom har helt enkelt fällt det mesta av sin päls. Ett par dagar såg några getterna rent hårlösa ut, innan den korta tunna nya sommarpälsen började växa ut. 😜 Men som med alla getter så är det vissa partier som sitter kvar. "Höftgardinerna" bland annat.
Sigyn före och efter. Jag håller tovan jag klippte bort från hennes ENA höft, den andra tar vi imorgon. Observera den i övrigt mycket tunna och kortåriga raggen. Anpassningsbara till både kyla och värme, det är våra kära Lappgetter det! 
Och dom där vackra hängande hårdraperierna har troligen en funktion. 😊
Fladdriga, hängande spröt bryter upp luftdrag och skyddar allt innanför från kyla. Det vet inuiterna som har fransar längst ner på sina tunikor och troligen så skyddar alltså också de hängande draperingarna av ragg getternas juver från drag. 👍

Men dom har blivit allt annat än vackra denna svettiga sommar, dom är bara stora tovor.
Vi brukar aldrig klippa något i onödan på getterna. En del långa tesar som riskerar att bli luggade och göra ont när jag mjölkar tar jag bort men annars varken trimmar, borstar eller duschar jag dom. 😁

Men nu hade alltså höftdraperierna blivit så tovade att dom var poänglösa att ha kvar. Det mesta av det fina hårhänget undertill  mot magen var Ok, så Sigyn har fortfarande kvar större delen av sitt kalldrags-skydd kring juvret. Och nu kommer förhoppningsvis också den nya gardin som växer ut att bli lång och silkig och fylla sin funktion. 💗

Inga kommentarer: