torsdag 19 juli 2018

Vi skördar bönor!

Titta här!
Alltså! TITTA på det här!!! 😊
Det är en handfull bönor. Allt från störbönor, låga bönor, skärbönor och rosenbönor. Och dom har växt här hos oss, i Lappland! 😲
Bönor går inte alls att odla på friland här hos oss i allra kallaste Lappland (kallare än zon 8). Inte en enda gång har jag lyckats,under 22 år! Så det jag såg fram mot allra mest med vårt nya stora växthus var att prova att odla bönor.
Jag älskar nykokta bönor med smör och örtsalt. Och nu har jag fått äta det! 👌

Andra med växthus visar stolt upp meloner, auberginer, gurkor och annat exotiskt. Men vi är SÅ nöjda att äntligen kunna producera egna bönor och få äta upp dessa delikatesser.💪

Oavsett om det blir dammtorrt och stekhett resten av sommaren, om kålmalen äter upp all kål, hönsen "skördar" all sallat och alla andra odlingar misslyckas, så är jag nu ändå 100% nöjd! 😁
För jag har skördat bönor!!!
Och det ser snart ut att bli en skörd till. Så nu vet jag att jag kommer kunna få äta egna, färska bönor under åren framöver, kanske resten av mitt liv!

Odlarlycka! 💗
Och 120 000 kr väl spenderade. 😜

Uppdatering 7 dagar senare:
En del av 4dje skörden (tror jag). Vi har nog plockat varannan dag och numer alla möjliga färger.   Fortfarande hur gott som helst att bara koka och äta med lite smör och örtsalt.

Inga kommentarer: