söndag 19 augusti 2018

Tidiga, tidiga pumpor.

Att odla i Lappland har betytt ett ständigt letande efter växter som funkar i Kallaste Nord. Man håller ögonen öppna efter ord som tidig, snabbmognande, dagslängdstolerant och låg/småväxt. Och regioner som Kanada, Sibirien, Alaska och Kamtjatka. På så sätt kan man ibland hitta växter som klarar sig hyfsat hos oss. 😏
Snart mogen pumpa Dongyan Röd 18 augusti.
När vi nu äntligen byggt ett riktigt växthus, så ville vi odla nån form av lagringsbara pumpor/squash. Och då var det såklart det tidigaste som gällde, vi beställde bl.a. lilla rondini, gold nugget och Kroshka från Runåbergs, deras allra tidigaste sorter.

Sen hade jag sån tur att jag läste en blogg skriven av kunniga trädgårdsprofilen, Lena Israelsson, där hon testat ett antal nordkinesiska fröer. Nu ligger i och för sig staden Liaoning på samma breddgrad som Paris, så det kändes ju inte särskilt mycket norrut. Men Lena bor i Stockholm, har odlat i decennier och konstaterade att Dongyan Röd var den absolut tidigaste pumpa hon odlat. Det lät som något vi behövde prova!
Dongyan röd, ännu inte röd.
Turlig nog är hon också medlem i samma fröbevarar-förening som oss, Sesam, och även om jag var ett år för sent så fanns det medlemmar med fröer kvar i lådorna, som så snällt skickade dessa till mig när jag gjorde en efterlysning i medlemstidningen i våras. Jag fick också rätt många fröer av Lena själv, hon skickade även med fröer till en sommarsqush, Dongyan Vit, som även den skulle vara tidigmognande.👌
Rondini vintersquash.
Nu är vi i mitten av augusti och jag passade på att ta lite bilder för att dokumentera vår erfarenhet än så länge. Av 10 plantor Dongyan Röd-pumpa har alla utom 1 satt frukt. Två stycken har redan varsin röd frukt, stor som en grapefrukt, Ytterligare 2 har varsin lika stor frukt som än så länge är gul, med lite grönt. 3 stycken har varsin frukt i en mindre storlek, ungefär som en stor clementin, dessa är alla gröna och har börjat slå om till orange. Och de övriga två har två eller tre frukter på var planta. Men då blir dom verkligen inte så stora tycks det. Så möjligen ska man bara låta en frukt per planta gå fram.
Kroshka vintersquash, den 18 augusti.
Det kan tyckas som magert resultat, men vi är helt överlyckliga! Snart mogna pumpor!!! Det är värt att jämföra med de övriga sorterna, som alltså såddes samtidigt och har skötts på precis samma sätt. Rondini och Kroshka har båda precis börjat bilda små gröna frukter nu i dagarna. Och kommer nog precis knappt hinna mogna ut tills max om en månad då frosten kommer kunna börja tränga in även i växthuset. Golden nugget var det inte ens någon idé att ta kort på, dessa plantor har helt fallit ihop, dom började aldrig blomma innan plantorna dog. 😕

Stor, stor skillnad alltså, mellan de sorter man kan köpa i Sverige som anses allra tidigast, och Dongyan Röd från Kina. Det har även varit spännande att följa sommarsquashen Dongyan. Jag valde att låta de första frukterna som kom på plantorna också få mogna ut, då jag vill ha fröer av sorten. Och till min stora glädje var den väldigt, väldigt tidig. Den satte frukt en hel månad innan vår näst snabbaste sommarsquash, en F1 hybrid. I och med att vi innan växthuset bara fått ätbar squash i snitt vartannat år, och alltså troligen måste odla även den i växthuset, så känns det extra bra att fått tag på en sort som ger skörd snabbt!😁
Dongyan squash (vit), rubbat snabb sommarsquash.
Jag ska skriva en ordentlig sammanställning under vårvintern, då vi kan se lite mer om lagringsdugligheten, matvärdet och om vi fått fram eget frö av bra kvalitet. Men än så länge måste jag säga att den stämde, den där första instinkten att Dongyanfröerna kunde vara något alldeles extra för oss här i norr! 👍

TACK till er som så omtänksamt grävde igenom era frösamlingar i våras och skickade frö till mig! Jag inser att jag också borde försökt få tag på en av de övriga Dongyan-frösorten som Lena hade. En mild chili/paprika, som också var jättetidig. Nu provar vi även där de paprikasorter från Runåberg som anses som de tidigaste, men resultatet är tyvärr klent.
Så om någon har kvar fröer av chilisorten "Dongyan DY 840" så får ni jätte-jättegärna höra av er, för jag vill SÅ gärna prova att odla också den här uppe i kallaste Lappland nästa år. 💗

Föreningen Sesam: https://www.foreningensesam.se
Lena Israelssons blogg: https://www.odlamat.com/blog/2016-rs-vinnarsorter
Byggandet av vårt växthus: https://forsnashemman.blogspot.com/2017/11/vaxthuset-byggs-bildserie.html

Inga kommentarer: