torsdag 8 november 2018

Höstslakt.

Nu har vi klarat av det sista av höstslakten. Fyra Blekingeankor och sex Gotlandskaniner. Jag har aldrig tagit ett sånt här kort förut. Men ....det är inte samma känsla för mig att se det här fotot som när jag ser de där vidriga "trofé-bilderna" som hobby-jägare lägger upp. Dom som bara skjuter för nöjes skull och aldrig ens bryr sig om att ta tillvara köttet. Dom som bara vill ha en bild att visa upp. 😏
Det här, för mig, är djup tacksamhet! Över en lyckad säsong, som ger oss otroligt uppskattat och värdefullt kött. Och fascination att bara jag, lilla jag, kan skapa så fin föda till hela min stora familj, här uppe i allra Kallaste Nord. Och framförallt ödmjukhet, med svett och hårt arbete kan jag föda barn och karlar. 😊

Dessa tio djur kommer ge oss massor av mat av bästa kvalitet. Både tio stora familjemiddagar, OCH "rester" till 10 luncher för oss som arbetar här. Och dessutom kvällens färska delikatess, stekt lever och hjärta. 😋

Makalöst! Makalöst! 💗
Vad långt vi ändå kommit i vår självhushållning. Efter 10 år, så skapar vi nästan allt det protein vi äter här på vårt eget hemman. 👍


Inga kommentarer: