tisdag 4 december 2018

Fröodlad kinesisk sommarsquash.

Här är min enda mogna frukt av sommarsquashen Dongyan squash. Det är en ovanlig nordkinensk sort som jag är SÅ nöjd med. Den gav frukt en månad tidigare än vår andra snabbaste squash, som tyvärr är en F1hybrid. Den här Nordkinesiska gav frukt mycket längre in i den kalla hösten, och den smakar gott.😊 Så jag vill verkligen fortsätta odla den, och eftersom det inte finns fröer att få tag på i Sverige så är det egen fröodling som gäller.
Jag fick tag på sorten genom föreningen Sesam och fick inte många frön. Av de tre frukter jag försökte få frö av så är det bara denna som mognat ut helt. Och nu ser den verkligen mogen ut jämfört med bilderna från i somras här: 👍
Men OJ, så nervös jag är för att öppna den. Detta är de fröer som finns, om det här inte lyckas så har jag förlorat den här sorten. Så jag är SÅ rädd att öppna den för tidigt så att jag kanske inte får fint moget frö, och jag är lika rädd att lämna den för länge, för på internet har jag sett bilder av delade pumpafrukter som har fröer som redan börjat gro, inuti sig.
Vånda! Äkta fröodlarvånda! 😖

Inga kommentarer: