måndag 25 mars 2019

Vårens första sådder i växthuset.

Under helgen sådde vi de första bäddarna i växthuset. Det är en makalös känsla att få arbeta i +26C i t-shirt när snön ligger midjehög utanför. Titta hur högt snön når på ytterväggen till växthuset på det här fotot. 😅
Vid muskelarbete som när jag gräver är det till och med svettigt.💪 Så jag hade säkert haft det mer bekvämt med shorts, men då hade jag nog nästan frusit ihjäl på vägen till växthuset, för vi har haft nedåt -15C utomhus och rejält blåsigt, tidvis storm. Inne här är det dock varmt och gosigt.

Nu har jag alltså sått 4 bäddar, ca 12 m2 med diverse köldtåligt som gror vid rätt låga temperaturer. Ska bli spännande att se om vi får något vårgrönt att äta. 💗

Tidigare inlägg om växthuset:
https://forsnashemman.blogspot.com/2017/11/vaxthuset-byggs-bildserie.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2018/05/grava-grus.html

Uppdatering 26 mars:

Dagens "siffror" kollade jag förresten i morse. :-)
Det var -12c som kallast ute i natt. Inne i växthuset i luften hade det varit -3c, under bubbelplasten hade det varit -0,5C och i sandbädden var det +2c. Och detta alltså efter en inte allt för solig dag igår och rätt få helt soliga dagar den senaste veckan. Så det ser riktigt lovande ut. (y)

Hela dagens siffror. Vid solzenit. ca klockan 1-2 på em var det 26 grader vid fläkten och när varmluften hade passerat hela bädden blåste den ut som 13 grader. Bra värmeväxling alltså. Sandbädden var då på gränsen till +10C. Framåt eftermiddagen vid kvart över 4 var temperaturen 19 grader vid fläkten och utblåset var på 12-13 grader. Vid den tiden stängde jag också av fläkten då det snabbt blir kallare när solen går ner bakom skogsbrynet åt väster.



Inga kommentarer: