tisdag 25 juni 2019

Majsen blommar.

De ser mest ut som små gröna havsanemoner på ett korallrev, men det är faktiskt majsens honblommor. Och nu har allra första honblomman sprungit fram på vår majs från Alaska, Yukon Chief, världens snabbaste majs. Det är imponerande tidigt! 😊
Förra året sådde jag dom nån vecka senare, växthuset var inte riktigt klart och jag var osäker på hur mycket Lappländsk kyla dom tålde som små plantor.
Dom tål mycket! De är minst 2 veckor tidigare i år, ser minst lika bra ut som förra året och ....jag tror ärligt att jag kan börja ännu tidigare, kanske en månad tidigare nästa år. I så fall skulle vi kunna äta den första majsen i början av juli. 👍

Fantastiskt! Nu får jag börja gå ut och hjälpa till att pollinera på förmiddagarna. Det är gjort på ett kick och på så sätt vet jag att jag får fullmatade kolvar även i växthuset där det inte finns någon vind som kan hjälpa till. 💗

Här förra årets inlägg, från första veckan i juli då hanblommorna på vår Yukon chief hade börjat komma fram. Dom visar sig alltid tidigare än honblommorna. Så i år är majsen betydligt längre kommen. https://forsnashemman.blogspot.com/2018/07/majsen-blommar.html

Inga kommentarer: