torsdag 27 juni 2019

Tio år med Gotlandskaniner.

Vi har haft våra Gotlandskaniner i lite mer än 10 år nu. Jag blev påmind när det dök upp ett diplom från föreningen. 😊
Här visar jag och vår fina treåriga avelshona 'Forsnäs Hemmans Alyssum' (G572-1611) upp diplomet. Vanligen är vi inte mycket för utmärkelser eller ceremonier. Men just vår kaninhållning är vi ganska stolta över. För, som min gamla "kaninmentor" sade till mig när vi köpte våra första kaniner; "du ska inte tro att det är lätt att föda upp kaniner. Det är inte ens särskilt lätt att få dom att para sig, trots sitt rykte". 😅

Hon hade rätt, som i allt hon lärde oss. Och när vi fick vårt förra diplom för att ha varit genbank i 5 år, så var det under ett par år då vi egentligen höll på att lägga ner kaninhållningen. Det var helt enkelt för mycket arbete i förhållande till den mängd kött vi fick ut av kaninhållningen. 😒

Men vi gjorde ett sista försök, vi omvandlade våra burar med enskilda avelshonor till grupphållning, där vi nu håller 2-3 nära besläktade honor i en koloni. Oftast mor och dotter eller systrar. Det har gått mycket bra, kaninerna mår bättre och arbetet har blivit betydligt mindre tidskrävande. 👍

Så nu kanske vi till och med kan se fram mot nästa diplom, vid 15-års jubileet. 💗

Här några tidigare inlägg som jag skrivit om vår kaninhållning och alla utmaningar och glädjeämnen.
https://forsnashemman.blogspot.com/2017/07/uppfodning-av-gotlandskaniner-i-lappland.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2018/01/genbanker-bevarar-gammaldags-djur.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2017/09/kaninungar-i-harliga-farger.html

Inga kommentarer: