lördag 22 juni 2019

Sår svedjeråg.

En sak göra jag alltid på midsommar. Sår rågen. Det finns till och med en sort som heter midsommarråg av den anledningen. Att midsommar är den perfekta tiden att så råg. 😊
Vi odlar dock inte just midsommarråg här på Forsnäs Hemman i Lappland, utan har två andra kulturhistoriskt intressanta gammaldags sorter. Norrbottens Lantråg och Svedjeråg från Brunskog. Eftersom råg är det enda sädesslag som är vindpollinerat (man brukar tala om att "rågen ryker" när pollenet släpper och far runt i vinden) så kan vi inte odla båda sorterna samma år utan vi får alternera. Förra året sådde vi Norrbottens lantråg, och dessa plantor håller på att skjuta upp sina fina ax nu. Så detta år sår jag alltså Svedjeråg, som kommer bilda en fin bladrosett tills i höst, då vi låter dessa betas ner. Sen kommer dom att sätta fart med en väldig växtkraft tidigt nästa vår och blomma under högsommaren 2020.

Råg ska sås otroligt glest. Ett gammalt talesätt var att man skulle så ett korn på varje yta stor som ett laxskinn. Och vi odlar inga större arealer, därför försår jag pluggplantor som jag sedan kommer plantera ut i lagom avstånd om något månad. På det sättet får jag ett fint land utan tomma fläckar nästa år. 👍


Inga kommentarer: