onsdag 21 augusti 2019

Fantastisk fänkål

Vi har odlat knölfänkål för första gången nånsin. De har blivit jättefina, fast vi odlar i kallaste Lappland! 😊
Jag vet inte riktigt varför jag fått för mig att det inte skulle kunna gå att odla fänkål här. Jag har bara trott att det inte var någon idé att ens prova. Men så förra året var jag på en träff med Föreningen Sesam (fröodlare och bevarare av kultursorter). Vi var hos Mariana som är trädgårdsambassadör och hennes husman. Dom bor strax utanför Lycksele, bara en zon varmare till än oss, och dom odlade jättefina knölfänkål i sina upphöjda bäddar. Vi fick till och med äta en soppa med deras fänkål i på träffen, jättegott! 😋

Och inspirerande. Så i år har vi också odlat lite, av sorten Zefa Fino. Idag skördar vi dom första, till en paj som också kommer innehålla våra egna jättefina purjolökar, nyazeeländsk spenat och lite renkött som är kvar från den helstekta bogen som var gårdagens middag. 💗

Inga kommentarer: