onsdag 14 augusti 2019

Spara egna tomatfröer

Så här gör jag när jag tar egna tomatfröer. Det funkar väldigt bra. 😊
Först får de urskrapade fröerna, från riktigt mogna tomater, ligga i en burk med vatten i ca 2-3 dagar. Det gör att fruktköttet lossnar. Sedan silar jag dom och häller ut fröerna på en liten papperslapp där jag skrivit sortnamnet. Sen får dom ligga och torka där några dagar.
Efter det är det lätt att skrapa loss fröerna med en kniv och hälla ner dom i en liten fröpåse. Jag viker själv små påsar av "Linné-modell" av diverse restbitar av papper.

De flesta tomater är främst självpollinerande, så för eget bruk gör jag inget särskilt för att skydda mot korspollinering. Man får ju hålla koll på att de plantor man odlar fram kommande år verkligen är sorttypiska, men än så länge har jag inte haft några problem med korsningar. 👍

Inga kommentarer: