söndag 20 oktober 2019

Cykel till svampskogen

Vi har haft en ljuvlig senhöstdag här i Lappland, och jag unnade mig en timmes ledigt från all inkokning av skörden. Nu åker jag ut i svampskogen istället! 😊
Vi försöker vanligen undvika att använda bil när vi inte behöver. Så det är oss främmande att åka till de höga fjällen, ca 20 mil bort för att plocka gula kantareller, även om det är faktiskt alltså är i vår kommun. Vilhelmina är landets 9onde största kommun till ytan, bara något mindre än hela Skåne län. 😏
Vi plockar istället bär och svamp bara i markerna närmast omkring vårt hemman. Jag brukar säga att jag sällan är längre bort än att jag alltid kan höra våra Ölandstuppar gala.

När jag åker som allra längst bort, nån kilometer från Forsnäs Hemman, tar jag cykeln. Vi har två cyklar som vi delar på, hela familjen. Det räcker gott och gör att även jag, med min ME kan orka ta mig iväg på en kortare strapats till svampskogen. 💗

Tidigare inlägg om svamp:
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/search/label/Svamp

Tidigare inlägg om cykel:
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2015/04/cykel-semester.html



Inga kommentarer: