torsdag 14 november 2019

Att skapa ett självhushållningsrecept

Något av det knepigaste att räkna ut när vi började med självhushållning, det var hur vi skulle laga mat av det vi själva kunde "producera". Recept är ju skrivna efter sånt som köps på affären. Dessutom är jag rätt usel på att laga mat överhuvudtaget, så tidvis var det riktigt problematiskt att få till middagen. 😏
Så småningom räknade jag ut att "man tager vad man haver" och sen applicerar man en del grundläggande tekniker, som smakbalansering av sött, salt, surt och umami, och att tillaga varje ingrediens efter sina förutsättningar, som att hårdkokta rotfrukter åker i tidigare medan lättkokta, som vår Lappländska mandelpotatis åker i sist. 👍

Steget efter var att jag började samla på särskilda kryddningskombinationer eller smaksättningar. Sånt som passar till nästan alla former av kött/fisk, och där man kan ha alla varianter av kolhydratrikt tillbehör till, som potatis, kokt naketkorn, ris eller pasta. Här är ett exempel på en sån smaksättning som blivit en favorit i familjen: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/08/recept-pa-kottratter-for-sjalvhushallare.html

Bara det här senaste året, efter nästan 20 års experimenterande, så finner jag att jag börjat bli "kreativ". Jag kan tänka ut saker nästan från grunden. Uppenbarligen är inte just matlagning mitt forte, min styrka. Men jag märker att lång erfarenhet och ohejdad entusiasm verkar fixa till mina mest grundläggande svagheter vartefter. Här när yngste sonen uttryckte att jag nog fått "guldmedalj i matlagning" för första gången nånsin, bara nu lite tidigare i höstas: 😊
https://forsnashemman.blogspot.com/2019/10/basta-maten.html

I helgen "drabbades" jag av en liknande inspiration. Jag ville göra svampsoppa, svamp är rik på D-vitamin och mineraler/spårämnen och en typisk rätt vi äter några gånger per månad här i allra mörkaste Lappland under vinterhalvåret. Hittills har jag enbart gjort svampsoppor med grädde och ev. redning i. Mjölkiga, krämiga soppor som ibland mest liknat en gräddig svampsås ..........eller cement. 😅
Men goda är dom. 😉
Här några exempel: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/01/och-nar-maten-ser-ut-som-cement-da.html
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2017/03/svampsoppa.html

Nu hade jag dock något helt annat i tankarna. 👍 En lätt buljongbaserad soppa med hela bitar av svamp och annat som passar till. De vackra rätterna i Japanska Animefilmer kom mig till minnes (ja, jag är ett stort fan av t.ex. studio Ghibli och den här vackra rätten: https://recipesforweebs.tumblr.com/post/81156107417/ah-ramen-the-instant-stuff-weeaboos-and-college).
Och jag drar mig till minnes ordet consommé, vart har jag lärt mig det?

Så jag "googlade" lite, funderade ett tag och lade upp följande plan; Man tar torkade svampar av skilda slag, blötlägger och använder blöttläggningsvattnet som en del av soppan, samt fyller på med fint strimlade och hackade grönsaker av de slag vi har i förrådet (jag hittade palsternacka, morötter, gul lök och purjolök) samt selleristjälkar som vår fina sommar givit oss enorma mängder av.

Så receptet blev:
blötlägg svamp, spara vattnet till soppan. Ta upp och strimla svampen i mindre bitar om det var stora bitar, lägg ner i svampvattnet och koka rätt länge, typ 30 minuter. Mycket svamp är svårsmält och man får tänka på att dom inte är växter utan en helt egen grupp av levande organismer. Svampen är mer lik djur än växter i många avseenden, så koka eller stek den gärna länge, längre än man kan tro.

Häll på bra mycket mer vatten, det ska ändå bli en soppa, en relativt klar buljong med svampbitar och grönsaker som flyter runt. Lägg gärna i buljong, som man tidigare kokt på t.ex. höns- eller ankskrov, eller annars en buljongtärning: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/12/delikata-ankor.html

Häll ner stavar eller små bitar av hårdare rotfrukter, och häll senare ner bitar av mjukare grönsaker. Skiva gärna upp lite fin grön lök, som purjo eller salladslök och strössla på ytan, som dekoration och som en fräsh, grön smak.

Det blev verkligen otroligt gott, mycket lyckat! 😋
Och inspirationen har hoppat fram ett par steg till. Denna gång hade jag i enbart selleri, lök och rotfrukter, jag valde medvetet bort kål för att få en lätt "ton" i soppan. Men nu kan jag tänka mig samma tillagningssätt men många andra kombinationer av ingredienser, förutom svampen. T.ex. en soppa med mycket paprika och rotselleri i, och lite chili, det gifter sig nog bra. Eller som sagt kål/rovor av olika sorter i potten, kanske tillsammans med enorma mängder persilja. Det kan nog bli smaskigt!

Det blir kort sagt många nya härliga mat-experiment framöver. Jag känner mig så mycket mer förväntansfull inför att laga mat numer, än jag gjorde där i början när jag nervöst behövde försöka laga till någon ny ingrediens jag aldrig hanterat förr. 💗

Inga kommentarer: