tisdag 8 oktober 2019

Bästa maten.

Ibland trillar öronen av. Som när yngste sonen plötsligt säger "Morsan, nu har du lagat det godaste nånsin!" 😳
För hos oss här på Forsnäs Hemman står inte jag för några kulinariska läckerheter, det är Husbonden som vet hur man får saker att smaka smaskigt. Jag brukar ibland försöka åstadkomma något, mest för att avlasta honom, men får nöja mig med att familjemedlemmarna ändå inte ser illamående ut. 😅
Men nu har jag alltså fått "guldmedalj i matlagning" enligt yngste sonen, och även resten av familjen berättade med entusiasm att jag fått till något som var både ätbart och gott. Kul! Tyvärr kan jag inte upprepa den här rätten allt för ofta för, vi har inte inte odlat kål nog helt enkelt.

Receptet finns på länken nedan. Jag utvecklade det lite den här gången och möjligen var det detta som gjorde "all" skillnad. Jag hade i en minimal mängd hackad vitlök, bara kanske en tredjedels normal klyfta (det var en pytteklyfta som jag hittade längst ner i grönsakskorgen), jag gjorde det "simmigare" genom att ha på en deciliter getmjölk och lite av det stärkelserika vattnet från pastakoket, och jag dubblade upp mängden citronjuice som jag hade i, istället för en halv citron så använde jag en hel och raspade även av skalet för extra mycket arom.

Jag tycker själv att det var jättegott, och det är makalöst hur snabbt en hel stor 6 litersgryta kan gå åt med två tonårspojkar, när dom väl tycker att maten är god. 💗

Här är länken med det uppdaterade receptet;
https://forsnashemman.blogspot.com/2017/10/skord-av-svartkal-i-sno.html

Inga kommentarer: