lördag 21 december 2019

Skördar kål under snön

Inför julen vill jag göra lite långkål, så jag vadade ut till kållandet idag. Det ligger under minst en halvmeter snö nu här i Lappland. Men jag har skyddat plantorna genom att lägga en presenning över dom i höstas.😊
Och mycket riktigt, efter 1520 minuters skyfflande får jag fram några rätt platta plantor Westland Winter. Dom ser inte mycket ut för världen, nedtyngda av ganska rejäla mängder förvinterssnö. Men .....det räcker mer än väl till familjens julbord. 😋

Jag plockar av alla blad utom själva toppen till långkålen, täcker över stammen igen med presenningen och fluffig snö som köldskydd och hoppas att allt tinar fram väl igen nästa vår och ger mig en fin fröodling av just sorten Westland Winter, som har visat sig vara den allra mest härdiga kål vi har här i allra kallaste Lappland. 👍

Här tidigare inlägg om att skörda kål på vintern: https://forsnashemman.blogspot.com/2017/12/gronkalsskord-i-lappland-i-december.html

Inga kommentarer: