torsdag 5 december 2019

Vad får jag i julklapp?

Jag strosade in till Husbondens snickarbod idag och ....tja, jag misstänker att jag upptäckt vad jag kommer få i julklapp. 😊
Vanligen är han otroligt noggrann med att städa undan, och de senaste 10 åren har han faktiskt ständigt överraskat mig med egengjort snickeri vid precis varenda bemärkelsedag och julafton. 
Men nu verkar han alltså råkat glömma presenten mitt på bänken. 😅

För jag vet ju precis vad det är. Den kniven han ritat av på papperet som "AJ:s favvo" är helt enkelt min favoritkniv. Jag skulle känna igen formen överallt! Även om Husbondens variant ännu bara är halvklar med ett grovsågat handtag.

Och under flera år har jag haft lite lätt ångest över att jag har en så helt perfekt kniv. Bladet är precis rätt längd och skaftets form passar min hand och mitt hanterande perfekt. Och jag använder den kniven SÅ mycket. Allt jag slaktar, allt jag röjer, stora delar av matlagningen och allt jag själv slöjdar. Den här kniven är som en förlängning av min egen hand. Och jag är lite rädd att tappa den, även om jag hållit NOGA reda på den i över 10 år. 

Från början så var detta en kniv jag hittade i snickarboden när vi flyttade till Forsnäs Hemman. Jag tror alltså att det är förra Husbonden Erland som gjort den. Och det är en helt fantastisk kniv. 💗

Det viktiga är alltså att bladet är smidet av "blötjärn" som också kallas bondjärn, ett väldigt mjukt smidesmaterial som går lätt att bryna men också måste skärpas och slipas om ofta.

Dessutom, eftersom jag är en rätt klenväxt kvinna jobbar jag bäst med ett kort blad och ett likaledes ganska kort handtag. Och jag hatar mothåll (parerstång), så kurvaturen på handtaget och ändstoppen är enormt viktig. Det bara måste ha rätt form och alltså dessutom rätt vinkel till bladet. 👍

Det gör mig inget att jag för första gången kommit på vad jag ska få till julklapp. Jag är om något ännu mer taggad! Ska Husbonden kunna få allt precis "rätt"? Får jag en lika bra "andrakniv" som min nuvarande favvo?  😏
Fortsättning följer, om ca tre veckor sådär, efter julklappsutdelningen! 😉

Tidigare, knivrelaterade inlägg: 



Inga kommentarer: