onsdag 5 februari 2020

Bomulls-blommor

Det är dags att så bomullsfröerna. Det blir första året jag provar det här. Tanken är att dom ska växa i söderfönstren. I sommar behöver jag inte odla chili inomhus, så istället tänkte jag prova att odla lite "Lapplands-bomull". 😊
Jag fick två "blommor" av en kompis som odlade egen bomull förra året. Dom ser verkligen inte ut som fröställningar av vanliga blommor. Dom ser ut som stora tussar av det slag man använder att ta bort smink och nagellack med. Men där inne i fluffet finns fröer man kan gräva ut. Och fibrerna, själva fluffet kan man ju spinna. Vilket är orsaken till att jag är lite intresserad av att prova odla detta.

Kanske kan det bli en handstickad t-shirt i egen bomull med tiden. Spännande är det i alla fall, varje år innebär något nytt i odlingsväg. Alltid roligt, alltid stimulerande! 💗

1 kommentar:

Malin Nilsson sa...

Wow! Har precis hittat in till din blogg och det här bomullsprojektet följer jag med spänning :)