måndag 20 juli 2020

Fröodling av palsternacka Kral

Här blommar den ryska palsternackan Kral för fullt! Den här palsternackan är lite speciell. Vanligen är palsternackor långa och smala. Det kan vara bekymmersamt, man måste gräva mycket djupt i landet för att få upp dom. Jobbigt i vår mo-/mjällajord men ännu jobbigare i lera kan jag tänka. 😊
Sorten Kral får istället tjockrunda och ganska korta rötter, mer som en rödbeta eller en kålrot i formen än som en klassisk palsternacka. Praktisk, men ....inte någon vanlig sort. Svår att få tag på.

Jag började söka efter fröer år 2017 och hittade till slut en firma i Storbritannien som sålde. Tyvärr var fröerna av rätt dålig kvalitet så jag fick inte många plantor från den fröpåsen. Det är ganska vanligt, palsternacka har känsliga fröer som inte lagrar väl, därför är det en utmärkt planta att ta egna fröer av, för då kan man så direkt på hösten när ens egna blommor har mognat. Så gillar palsternackor att förökas och då blir också grobarheten nästan 100%.

Men jag fick fram ca 15 stycken Kralrötter som jag fröodlade år 2018. År 2019 odlade jag rötter från mina egna fröer men beställde också en ny fröpåse från UK för att få lite mer genetik än mina första 15 rötter gav. Det gick lite bättre och den här fröodlingen är alltså resultatet av både mina första egna fröer från 2018 och de köpta jag odlade förra sommaren.

Men ännu är detta bara första steget på mitt fröodlingsäventyr av den gammaldags palsternackan Kral. Jag hade inte riktigt möjlighet att vara så kräsen inför den här fröodlingen. Jag tog bara bort de allra minsta och sämsta plantorna, resten fick sätta frö. Så nästa år är det dags igen, då ska jag odla rötter från dessa fröer och året efter, år 2022 ska jag göra en "ordentlig" fröodling för första gången. Alltså gräva upp alla palsternackor tidigt på våren, och bara välja ut de allra bästa och mest välformade rötterna för vidare förädling. 👍

En del tänker att fröodling är tålamodsprövande. Det känner inte jag. Det är ju så lätt att man bara bestämmer sig för vad man ska fröodla, och även om det är en flerårig växt så...tja, åren går och helt plötsligt har man kommit "fram" till ett mål man kanske satte för jättelänge sedan. Men....under tiden går man ju inte och tänker på det varje dag.

Bara ibland, som idag när jag slogs av hur fin min lilla fröodling var så här i full blom.
Massor av humlor surrade runt bland blommorna också.  💗

Tidigare inlägg om palsternackor och just Kral.
https://forsnashemman.blogspot.com/2017/05/palsternacka-tills-nasta-ar-och-ikvall.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2019/06/varbruk.html

Inga kommentarer: