måndag 17 augusti 2020

Frosten hälsade på

Inatt, natten till den 17 augusti, fick vi första höstfrosten här på Forsnäs Hemman. Det är ändå rätt sent. Vi fick en förhållandevis lång frostfri period, uppmot 7 veckor. Nästan hela Juli och alltså mer än hälften av augusti. Vanligt är att vi alltid har någon högsommarfrost i mitten/slutet av juli eller väldigt tidigt i Augusti. 😊

I år hade vi högsommarfrost den 1a juli. 2020 blir alltså ännu ett år då vi har/kommer ha frost varje månad året runt. Så är det att odla i kallaste Lappland. 😏

Eftersom vi täcker nästan alla odlingar med fiberduk så var det dock ingen större katastrof. Min fina odlingstunna med bovete förfrös ju helt. Men jag har ändå hunnit få tillräckligt med mogna fröer för att utsädet är räddat. Sen har vi potatisen i rondellen, den på bilden. Den blev också rätt hårt åtgången.

Egentligen inte heller någon katastrof. Rondellen blev klar lite tidigare än jag trott, redan vid midsommar. Därför planterade jag några potatisar som egentligen skulle bli hönsmat, bara för att något skulle växa där redan i år. Men dom är alltså planterade efter midsommar och står ganska skuggigt till, så jag misstänker att skörden från rondellen också bara kommer bli småpotatis, hönspärer. 

Nästa år ska rondellen färdigställas, Husbonden ska göra en rondelldekoration och jag ska måla vägskyltar. Planteringen har jag inte riktigt bestämt än. Antingen blir det någon lagom hög perenn växt som mår bra i halvskugga, kanske Spansk körvel eller strutbräken. Eller så kan jag tänka mig ettåringar som är lätt att ändra varje år. Kanske sånt som dill/persilja, en sallatsplantering eller mangold. 👍

Nå, det har vi hela vintern att tänka på. Vintern, som i natt alltså var på sitt första korta besök här hos oss. 💗


Tidigare inlägg om frost: https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Frost

Inga kommentarer: